tiistai 9. syyskuuta 2008

Ristiriitaa

En tiedä miten kirjottaisin tästä, läväyttäisinkö asian suoraan tähän kaikkien luettavaksi vai kiertelisinkö ja kaartelisinko, paljastaen asiani vain kaikista kärsivällisimmin lukeville. Eh. Noh, paljastan kolme seikkaa ja sitten kerron: yksi, se on mulle iso juttu. Kaksi, se aiheuttaa ristiriitaisia tunteita! Kolme, se on normaalia. 

Menkat! Kyllä vaan, yhdentoista kuukauden tauon jälkeen mulla on menkat! Painoa en ole nostanut, olen siis suurinpiirtein matalimmassa painossa jossa olen koskaan ollut (paino on siis pistetty junnaamaan samaan pisteeseen, ainakin koko nollakasin olen painanut saman verran). Ja sitten alkaa menkat, eikö olekkin kummallista? Lääkäri sanoi, ettei menkkoja ole odotettavissa "ainakaan muutamaan kiloon" ja ravitsemusterapeutti arvioi että pitäisi nostaa 5+ kiloa jotta menkat alkaisivat. Vaan, toisin kävi! Minun logiikallani tämä tarkoittaa sitä, että minun ei_tarvitse_nostaa_painoa! "Kunhan kuukautiset toimisi" mulle aina sanotaan. Jos nämä nyt säännöllistyvät, niin uskoisin ettei listalleni lisätä enää koskaan mitään. Ei saa.
Toisaalta toisaalta ja toisaalta... Amenorrea on ollut mulle aina se parhahin peruste syödä listan mukaan (lue: isoja määriä). Kun syödessä syyllisyys on meinannut iskeä, järki on sanonut siihen että "c'mooon eihän sulla ole edes menkkoja, tietysti sä voit syödä." Sitä varaa mulla ei enää ole. Ja olenko koko ajan, nämä viimeisetikin 11 kuukautta, ollut sillä rajalla että menkat melkein toimii? Niin terve?
Pääasiassa olen kuitenkin tyytyväinen, tämähän oli juuri sitä mitä tilasin. Mun olo on ollut hyvä, vaikka paino ei ole noussutkaan. Ainoa asia mikä on saanut mut tuntemaan itseni fyysisesti vajavaiseksi listasyömistä yli puoli vuotta harrastettuani on ollut kuukautisten puuttuminen. Jos mulla nyt on ne, mun ei tarvitse enää pyrkiä mihinkään, olen saavuttanut mun biologisen painoni nostamatta kiloakaan. Kai mun keho on saanut varastoitua tarpeeksi ravintoaineita mutta samalla kuluttanut enemmän kun säästöliekki on kadonnut, jolloin paino ei kuitenkaan ole noussut... Tai jotain. Luulin että vaa'an lukemien pitäisi nousta 53:n ennen kuin saisin menkat takaisin. Joten, aika helpotushan tämä oli.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Onnea menkoista! Mutta oot silti tosi laiha, että ei se painokaan varmaan pahitteeksi olisi. :p

Lumipyry kirjoitti...

Kyllä sun 'hoito henkilöt' oikeasti nyt ilahtuu!:) Onnea!:)
Tsemppiä!!!

Anonyymi kirjoitti...

Joo, se vaan on kumma kun sitä ei itte näe vaikka muut sanoiskin laihaksi! o__o