tiistai 7. lokakuuta 2008

Facta factum

On jo pitkään ollut tarkoitus listata joitain faktoja itsestäni, sellainen yhteenveto, jonka luettuaan pääsee hieman jyvälle mun blogista, vaikka ei olisi ennen lukenut. Lisäksi toki hieman triviaa.
// Hieman enemmänkin sitä triviaa!

SISÄLTÄÄ VANHENTUNUTTA TIETOA / 060509

Yhteenveto:

* helsinkiläinen
* alaikäinen
* tyttö

pituus 167.5 cm
paino...
...alimillaan 46 kg
...korkeimmillaan 65 kg (alkuvuosi 2007)
...nyt 46 - 48 kg (tuolla välillä liikkuu)
BMI nyt 16.4 - 17.1

- Varsinainen syömishäiriö alkoi kesällä 2007, tosin oma paino/syöminen on aiheuttanut päänvaivaa koko kouluaikani
- Käyttäytymiseni on pääasiassa ollut anorektista ja ortorektista, mutta en silti käyttäisi itsestäni ilmausta anorektikko tai ortorektikko
- Olen kärsinyt jonkinasteisesta (itse sanoisin lievästä) masennuksesta ja paniikkihäiriöoireilusta. Niihin olen saanut lääkkeeksi Seronilia, annostus 40mg (olen käyttänyt n. puoli vuotta ja koen että se on auttanut)
- HUSin hoitoon pääsin vuoden 2008 alussa
- Olin kevätlukukauden 2008 sairaslomalla ja n. puolitoista kuukautta kotiopetuksessa
- Käyn tiheässä terapiassa (2x/vko)
- Pyrin syömään ravitsemusterapeutin listan mukaisesti, mutta en koe olevani valmis nostamaan painoa
- Menkat ovat olleet pois marraskuusta 07
- Olen tottunut pitämään herkkupäivän kerran viikossa, ja noina päivinä ahmiminenkin on tullut tutuksi
- En käytä keinomakeutettuja tuotteita, tai ainakin pyrin pysymään kaukana niistä. Ensinnäkään en halua olla ruokateollisuuden koekaniinina ja siinä samalla myrkyttää kehoani, ja toiseksi koen light-limut yms. itseni pettämiseksi (huom. tämä on vain minuun itseeni kohdistuva ajatus, ehkä pakkomielle, enkä ajattele muista näin), sillä mihin tarvitsisin itsekuria jos voisin litkiä kaloritonta hyvää kaiket päivät, aina kun tekisi mieli kävellä jääkaapille ja pistää suu makeaksi?
- En ole koskaan oksentanut tahallaan, ja olen siitä ylpeä. Oksentaminenkin merkitsee minulle itseni pettämistä (ja tämäkään ajatus ei koske muita, en siis _ todellakaan_ ajattele että muut oksentaisivat ainoastaan koska ovat itekurittomia paskoja, vaan koska ruoka-ahdistus on kasvanut sietämättömäksi)
- Minulla on epäilty olevan epilepsia, mutta tutkimukset ovat vasta meneillään. Olen saanut ainakin kaksi epileptistä kohtausta ja lievempiäkin oireita on esiintynyt

Satunnaista triviaa:

- tykkään itsestäni, vaikka välillä en olekkaan itseni kanssa aivan sovussa
- omistan ihanan koiravanhuksen
- olen lakto-ovo-vegetaristi (thanks anonyymi)
- rakastan kahvia, yleensä juon maitokahvia, mutta mustakin menee
- olen hygieniafanaatikko
- kammoan uimahalleja
- kammoan oksentamista yli kaiken, oksensin viimeksi 8-vuotiaana vatsataudissa, ja päätin etten enää koskaan suostu oksentamaan
- rakastan diagnooseja
- pelkään huomaavani, että olenkin BED-potilas
- kahta en vaihda: suklaata ja linssikeittoa
- olen neuroottinen: tarkistelen ja kehittelen itselleni pakonomaisia rituaaleja (mm. kellonaikoihin liittyviä, portaiden kiipeäminen tietyllä tavalla jne.)
- rakastan testejä ja kaavakkeita
- inhoan sunnuntaita
- käyn kahvilla itseni kanssa ja se on terapeuttisinta toimintaa mitä tiedän
- olen Pick-A-Delin kanta-asiakas, sillä sieltä saa rasvattomaan maitoon tehtyjä kahvijuomia
- rakastan joulua ja juhannusta
- tykkään oikeastaan enemmän antaa lahjoja kuin saada niitä
- olen turhamainen; olen valmis maksamaan suuremman hinnan brändistä (esim. Ben&Jerry's, Campbell's ja tietyt vaatemerkit), vaikka perheeni on aika varaton
- rehellisesti sanottuna inhoan suihkussa käymistä
- minulla on rakkaussuhde kalenteriini
- rakastan ruokakaupassa käymistä
- en tykkää ympyröistä/pilkuista/palloista
- inhoan taftia (se on siis materiaali jota käytetään esim. juhlapuvuissa)
- olin pienenä älyttömän kiinnostunut muinaisesta Egyptistä
- minun on vaikea sietää pikkutyttöjä, pikkupojat ovat söpöjä
- nautin valokuvaamisesta
- rakastan valkosipulia ja oreganoa
- meillä ei ole digiboksia
- minulla on kasvoissa todella hyvä iho, sillä finnejä mulla ei ole lähes koskaan muualla kuin korvalehdissäni
- pahin pakkomielteeni on repiä kaikki haavat/ruvet auki, korvista, kantapäistä, käsivarsista, jaloista... hyi
- en erityisemmin tykkää nukkumisesta (en ikinä ehdi nukkumaan väsyneenä, ja kun pitäisi nukkua olen jo ylikierroksilla...)
- alitajuntaisesti kunnioitan tuuheahiuksisia ihmisiä
- olen kerran käynyt kampaajalla ja se oli traumaattinen kokemus
- koen, ettei psyykeeni yksinkertaisesti kestä siivousta (vaan johtaa totaaliseen hermoromahdukseen)
- minun on sanottu muistuttavan Audrey Hepburnia ja kyllä, olen siitä otettu
- pidän enemmänkin tietokirjoista kuin kaunokirjallisuudesta
- en tykkää kiilakoroista
- suunnittelen aina etukäteen, mitkä alushousut laitan minäkin päivänä (yleensä aina viikon alussa)
- laittaudun nukkumaanmennessäni söpöksi, rakastan yöpaitoja ja käytän unimaskia
- tekstiviestikieleni on varsin omalaatuista
- käytän paljon ruotsinkielisiä ilmauksia
- pidän suurimman osan ajasta isovarpaitani pystyssä
- en juurikaan tykkää teestä mutta silti juon sitä
- lempikahvikuppini on Taika-cappuccinokuppi (Klaus Haapaniemen suunnittelema)
- kun näen jonkun ihanan vaatekappaleen, tulee vesi kielelle
- käytössäni on omenakone, Mac
- inhoan ilmoittautumista (siis ihan minne vaan, tanssitunnille, hammaslääkäriin, lääkäriin)
- lempivärini on jonkinlainen turkoosi
- naksauttelen sormiani (vai pitäisikö sanoa raksauttelen)
- oikeastaan tykkään sateesta
- raitiovaunujen ääni on mielestäni kotoisa


päivitetty 081008




11 kommenttia:

cassie kirjoitti...

Ihana lista. Sain paremman kuvan kirjoittajasta. Nippelitiedot on tärkeitä :)
Linssikeitto?? No, mulla se on maksalaatikko ;)
Minäkin vihaan suihkussa käymistä..tulee kylmä.

Lucy Fur kirjoitti...

voi että - ihanaa että joku muukin tunnustautuu julkisesti vihaavansa suihkussa käymistä :D mää kans!! en yhtään tykkää ja helposti kun yksin olen niin saattaa mennä pidempikin aika etten mene suihkun lähellekään. on se niin kiva olla vähän likasena ;> (mut muitten mielest ei...)

tää oli pelastus!

m kirjoitti...

mäki vihaan suihkussakäyntiä :D varsinkin illalla se tuntuu tosi vastenmieliseltä, ei millään jaksais.. oon aamuvirkku ja käyn aamulla, siinä se menee aamutokkurassa ja saa pahimman heti pois päiväjärjestyksestä.

:D hassua

monica kirjoitti...

:-)

Lucy Fur kirjoitti...

ou jea ja mä oon aatellu et oon yksin suihkuvihani kanssa :D helpotus.

nyt voin vihata sitä taas hyvin mielin :>

Ella kirjoitti...

juu siellähän minä myyn :) ja on kivaa!

ai että! suihkussa käynti on mulle ristiriitasta. Inhottaa mennä sinne, tai en saa aikaseksi, mutta sitten siellä meinaa venyä liian pitkä aika. Aamusin käyn kyl yleensä, että ei tuu valuttuu viemäriin :D

m kirjoitti...

hrrrrrrrrrrrr! ja kuka voisi sammuttaa veden shampoon vaahdottamisen ajaksi? en ainakaan minä! :D siinähän jäätyy luita ja ytimiä myöten!

Elise kirjoitti...

Oi, kiitos tosi paljon! :) Ja voisin sanoa ihan samaa sun blogistasi. Kirjoitat kivasti ja ulkoasu on nätti - linkityksestä taitaa tulle molemmin puolinen!

Tuollainen lista on kiva idea ja sain susta heti ainakin jonkunlaisen kuvan, kun en ole aiemmin blogiisi törmännyt. Täällä on toinen oksentamista kammoava ja toisaalta bed-diagnoosia pelkäävä. --'

Jenni kirjoitti...

Kuulostaa minulta :D
Ja kiitos! :) seurailin blogiasi jo ennen kun aloin itse kirjoittamaan, ja olen kyllä tykännyt paljon!

Anonyymi kirjoitti...

olet hurjan paljon samantyyppinen kui minä,pieniä poikkeuksia lukuunottamatta :)

Anonyymi kirjoitti...

sana, jota sinun tulisi käyttää, on lakto-ovo-vegetaristi. ei vegaani.