keskiviikko 22. lokakuuta 2008

Mitä söin tänään, eilen, toissapäivänä

Viime viikolla olin kipeänä, söin oudosti ja olin mökillä. Ehkei se (mikään) ole niin väärin syyslomalla jonkinlaisessa vatsataudin ja flunssan risteytyksessä.
Mökkireissu loppui lyhyeen kun veljenpoika piti viedä kaupunkiin sairaalaan saamaan suonensisäisesti tulehduslääkettä, enkä ehtinyt kerätä hirveästi ylimääräistä kehooni kahden päivän aikana. Toisaalta olin onnellinen, kaikki meni niin hyvin. Söin varmasti liikaa rasvaa, mutta en ahminut enkä edes napsinut aterioiden välillä.
Koulunalku on ollut raskas, kauheasti töitä eikä ole riittänyt aikaa bloggailuun.
Toisaalta koulu ahdistaa, jatkuvaa stressiä - ja jossain välissä viikonloppu ja olen yksin pelottavan ruuan kanssa - mutta toisaalta arki tuo rutiinit ja rutiinit = turva. Tosin tänään en saanut itseäni kouluun, olin rättiväsynyt. Äiti soitti töistä ja sanoi että tee nyt jotain järkevää siellä ja niinpä suunnittelin viikonlopun valmiiksi ts. rauhoitin itseäni. Perjantaina teen koulujuttuja, lauantaina olen päättänyt olla sosiaalinen ja mennä kaverin kanssa leffaan ja pitkästä aikaa leffamässytellä kuten normaalit ihmiset tekevät ja sunnuntaina kokkaan jotain hyvää ja sallittua, vaikka kaalilaatikkoa.

Tästä postauksesta oli tulla erittäin tarpeeton ja tylsä, mutta anna antoi minulle aiheen ja rohkaistuin kertomaan teille mitä minä oikeastaan syön. Tiedän, että se on monelle aika paljon, muistan kun "omatoimisen" syömisen ja syömättömyyden jälkeen sain listan niin se tuntui valtavalta. Ja tuntuuhan se välillä edelleenkin, tosin suhtautumiseni noihin määriin menee aikalaista vuoristorataa.
Haluan todistaa teille, että kun paino on kerran laskenut, on sitä todella hankalaa saada nousemaan. Joutuu oikeasti lisäämään syömisiä huomattavasti, että saa edes painonlaskun pysäytettyä. Itselläni painonlasku on pysähtynyt. Painoa ei myöskään ole tullut lisää, vaan se liikkuu 46-48 kilon välillä, aivan kuten lähes vuosi sitten listasyömisen aloittaessani.
Laitan tähän rehellisesti niinkuin syön. Sovellan hieman listaa (esim. korvaan osan leivistä riisikakulla/näkkärillä), ja merkkaan tähän nyt tarkalleen. Liikun varmaan aika normaalisti, kaksi tuntia tanssia per viikko ja aika paljon hyötyliikuntaa, mutta ei mitään suunnattomia määriä.


Aamupala
* puuroa (3 dl keitettyä = 1 dl leseitä) + 1/2 dl maitoa + 3 tl sokeroimatonta pilttiä/omenasosetta TAI 2 dl mysliä + maitoa
* riisikakku/näkkäri + juustoa (1-2 siivua)
* 2 dl mehua

Lounas
Mulla ei ole koskaan ollut tapana syödä kahta lämmintä ateriaa päivässä, joten syön päivässä leipää enemmän (sovittu ravitsemusterapeutin kanssa). Yleensä ihmiset kai syö lämpimän aterian lounaalla, eli varmaan olisi järkevää syödä lämmin ruoka + leipä päällyksineen. Itse syön siis:
* 1 kerrosruisleipä (= 2 siivua ruisleipää, välissä margariinia, juustoa, kasviksia)
* 2 näkkäriä margariinilla
* hedelmä
* 2 dl maitoa (mulla on tapana ujuttaa kahvin sekaan, kun en maidosta pidä)
vaihtoehdoksi mulle on tarjottu myös piimää tai 2 dl viiliä.

Päivällinen
* 3-4 dl kasvisruokaa (olen siis lakto-ovo-vegaani)
* ruisleipä/riisikakku/näkkäri + margariini
* 2 dl maitoa/piimää

Välipala
* hedelmä

Iltapala
* 2 siivua ruisleipää (yleensä margariinilla, juustolla ja kasviksilla)
* 1 riisikakku/näkkäri + juustoa
* 2 dl viiliä/jugurttia

ja siis kasviksia niin paljon kun sielu sietää (hauska ilmaisu, btw :-D), sehän on kuin pistäis rahaa pankkiin!


Mulle on siis merkitty, että 1 leipä = 1 näkkäri ja 1 karjalanpiirakka = 2 leipää. Eri ravitsemusterapeuteilla on kuitenkin eri mielipiteet tosta, kantsii ottaa huomioon.

4 kommenttia:

Jenni kirjoitti...

Jee, oot palannu! :) mietin jo että söikö karhu sut :D voi ei, hirveen huono tuuri kun tulit lomalla kipeeks :( onneks kohta on viikonloppu ja pääset lataan akkuja sitten!

Anna kirjoitti...

Aika vähän sä tyttö syöt. :[ Tietenkään en ole ketään sanomaan mitä pitäisi ja mitä ei (paitsi joskus, sitten kun oon oikea lääkäri :)) mut onhan toi aika vähän kaloreita. Sulla tuntuu olevan lähinnä se ruoan määrä joka ahdistaa? Ootko kokeillut et söisit jotain energiatiiviimpää ruokaa vaihteeksi, ja katsoisit saako se sut sekoamaan? Esim, maissia herneen sijaan, kuivattuja luumuja tuoreidein tilalle, viinirypäleitä? Sit ei olokaan olis niin pinkeä ruokailun jälkeen ku jos vertaa et söis saman energian edestä pelkkää salaattia.
Ja riisikakkujen syöminen ruisleivän sijasta on kyl aikamoista itsensä huijaamista. Siihen ei saisi sortua, sanoo mun täti Terapiani jatkuvasti. Siitä vaan kehittyy illuusio et on parantumassa ja sanoo itselleen et kaikki on hyvin, tässähän tätä listaa puputan, mutta kun se ei pidä paikkaansa.
Kiitos anyway paljon tästä, mäkin olen uskaltanut lisätä ruoan määrää ja lupasin jopa nostaa painoa 4kg! Iskä sanoi et ostaa mulle uuden rillit sit kun pääsen tavoitteeseen. :D

P.S. Ootko vielä kokeillut Ingmanin uusia rasvattomia luontojogurtteja? Makuina mm. omena-kaura-hunaja. <3_<3

konvehti kirjoitti...

Kiitos kommentista, hyvä että joku herättelee, ettei toi mikään valtava määrä ole...uskon että se auttaa mua eikä ainakaan tule mietittyä että vähentäisi mistään päästä! Itseasiassa yhtenä päivänä ahdistuksissani menin sitten laskemaan peruspäiväni kalorit, vaikka olin luvannut itselleni etten niin tee. Ja yllättäen, kaloreita olikin paljon vähemmän kun olin ajatellut.

En osaa sanoa onko se se määrä, joka ahdistaa... Noh ainakin nyt tuntuu että olen siinä pisteessä etten pysty isompia määriä puputtamaan. Mua ahdistaa eniten syödä jotain josta ei ole keholle mitään hyötyä; vehnä, sokeri, eläinrasvat. Ei niinkään ne kalorit sinäänsä...joten ehkäpä "järkevää" ruokaa pää kestäisi, vaikkakin se olisi sitten hieman kaloripitoisempaa. Hyvä tuo herne>maissi-idis!

Pitkään on pitänyt maistaa eritoten tota Ingmanin omena-kaura-hunaja-jugua, voisinkin huomenna toteuttaa aikomukseni :D

Tsemppiä tohon 4kg "haasteeseen" :)
Kiva kuulla sun kuulumiasi, kun ollaan kuitenkin aika samantyyppisessä tilanteessa.

Anna kirjoitti...

Hellou taas!

Mulla olis lisääkin näitä vaihtamisideoita koska joudun itse painimaan ihan saman murheen kanssa: kaloreita pitäisi saada mut en haluu puputtaa salaattia sen kaiken edestä koska silloin olis tosi ällö ja turvonnut olo. :)

No, esim. ruisleivän voi korvata Fazerin myslipuikuloilla, jotka on taatusti yhtä terveellisiä ja niissä on proteeinia 4g(kpl (vertaa Fazerin ruispuikuloihin joissa vain 2,8g!). Sit on myös rasvattomia/lisäsokerittomia jogurtteja joissa on 80kcal eikä 40kcal (mut noita 40kcal juguja tuskin edes käytät ku niissä on liivatetta, vai?). Pähkinät on kans ihan ykkösveto, älyttömän terveellisiä jos niitä ottaa tyyliin kourallisen kerrallaan esim. salaatissa tai karkkien korvikkeena. Pastaa saa myös rukiista tehtynä mikä ois aika tärkee lisäys sun ruokavalioon, tai siis tarkoitan ihan tota aterian perustaa, eli riisi/peruna/pasta.

Kaks kiloa jo tullut, musta tuntuu et käsivarren ympärys olis vähän paksumpi. :D Käsivarret ja reidet mulla kärsi eniten, ne on ihan järkyttävän näköiset tätä nykyä. Haluaisin et se paino tulis lihaksina just noille alueille, mut eihän sitä tietenkään voi kauheesti hallita. :/ Täytyy vaan odottaa et tä hiton pömppömaha katoais, on tuskaa olla tän kanssa.

Uskallanko kysyä et haluaisitko alkaa mailailemaan mun kanssa? Voitais tsempata toisiamme ja vaihtaa kuulumisia, mulla ei ainakaan ole ketaan kaveria joka olis kokenut saman (ehkä ihan hyvä niin). On vähän hönttiä laittaa tänne aina kommenttia... Jos tuntuu liian tunkeilevalta ni ei todella tarvii, no panic. :)

Ja muuten: http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/0/842da8fbf00f2598c22564ca0046643d?OpenDocument
Yllättävän paljon sitä loppujen lopuksi tarvitsee syödä kattaakseen energiantarpeensa, eli oo pliis tosi varovainen ettei se määrä sulla ainakaan yhtään laske! :>